Trenul de epocă ?Dracula Expres?
|
|
Înainte de Sărbătorile de Paşti, a fost inaugurat trenul de epocă ?Dracula Expres?, tren ce face parte dintr-un proiect, iniţiat de preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Aristotel Căncescu. Ineditul tren face parte din oferta turistică a judeţului Braşov şi dă posibilitaea celor care doresc să ne viziteze zona să admire patrimoniul natural şi cultural din zona Braşov ? Zărneşti.
Trenul a fost pus în circulaţie cu mare fast, cu cântec de fanfară, cu tăiere de panglică ianugurală, cu mulţi invitaţi şi privitori care au ţinut să vadă cu ochii lor această bijuterie de tren.
?Dracula Expres?
?Dracula Expres?, un tren de epoca cu trei vagoane reconditionate pastrand specificul vremii, tractate de doua locomotive cu abur, va circula regulat intre muncipiul Brasov si Zarnesti, cu oprire în gările Cristian şi Râşnov. Trenul in sine este o bijuterie. Vagoanele vor fi remorcate de locomotive cu aburi: una dintre ele, marca ?Pacific? seria 231, una din putinele ramase in Europa, a fost construita in Germania, la uzinele Maffai, in anul 1922. Cealalta este din seria 230.516 si a fost construita la uzinele Nicolae Malaxa din Bucuresti, in 1937. Doua dintre cele trei vagoane sunt de clasa I si au facut parte din Orient Expresul Paris ? Bucuresti, iar la vremea lor erau foarte cautate de public pentru confortul oferit.
Au compartimente spatioase, cu cate sase locuri tapitate cu un plus rosu, de foarte buna calitate si sunt incalzite cu aburul de la locomotiva. Remarcabil este faptul ca, in fiecare compartiment, calatorii au la indemana un regulator de aburi care le permite sa-si aleaga temperatura dorita.
Vagonul ? salon al Regelui Carol al II-lea
Cel de-al treilea vagon a fost salon al Regelui Carol al II-lea. Acesta era organizat dupa cum urmeaza: un salon pentru servitul mesei, cusete pentru dormit si chiar o instalatie de baie cu cada si cu toate cele necesare pentru igiena personala a familiei regale. Toate aceste vagoane au fost refacute respectandu-se intru totul aspectul lor initial.
Preşedintele Consiliului Judetean Brasov, Aristotel Cancescu, a declarat: ?Restaurarea vagoanelor si a locomotivelor a costat 600 de milioane de lei, bani alocati de la bugetul judetean. Dorinta noastra este ca Brasovul sa devina primul judet turistic al tarii. Nu suntem departe de indeplinirea acestui vis, justificat de impresionantul potential natural, cultural si istoric al judetului nostru. Proiectul punerii in functiune a unui tren de epoca este inclus in demersurile noastre de a realiza o adevarata industrie turistica la Brasov. Un asemenea tren ar completa in mod fericit celelalte atractii ale zonei Rasnov-Bran-Zarnesti si i-ar determina pe turisti sa zaboveasca mai mult timp pe meleagurile noastre?.
Turism feroviar la Braşov
In etapa a doua de dezvoltare a proiectului de turism feroviar la Brasov, va fi construita o linie de cale ferata pe ecartament ingust, care va face legatura intre Rasnov si zona Bran, iar in cea de-a treia etapa, autoritatile judetene si specialistii feroviari vor analiza oportunitatea deschiderii unei linii turistice tot pe ecartament ingust, de la Zarnesti la Plaiul Foii.
Specialişti în locomotive cu aburi
Radu Bellu, istoric al căilor ferate, a declarat: ?Trenul este condus de mecanici cu experienta, printre putinii ramasi in domeniul locomotivelor cu aburi, adevarate exemple de profesionalism. Locomotivele consuma carbune. La un drum, ele consumă trei-patru tone de carbune si aproape 20 de metri cubi de apa. Cel mai greu incercat pe o asemenea locomotiva este fochistul, care nu inceteaza sa bage pe foc lopetile cu carbune. In acelasi timp, el este obligat sa priveasca pe fereastra semnalele si sa-i anunte mecanicului tot ce se intampla pe partea sa. Cel mai important personaj este mecanicul de locomotiva, cel care raspunde de bunul mers al trenului, de punerea lui in miscare, de urmarirea semnalelor si oprirea in statii. Pe langa cei doi mai exista un sef de tren, cel care da semnalul de plecare, raspunde de siguranta calatoriei si de manevrele care trebuie facute in gari sau pe traseu. De la el calatorii isi vor putea cumpara bilete. Deocamdata nu se cunoaste pretul acestora. El va fi stabilit de comun acord de catre partenerii proiectului - Consiliul Judetean, Regiotrans si Societatea de Turism Feroviar. Pana la acel moment, trenul va circula gratuit sambata si duminica, urmand sa faca o cursa dus-intors, la orele pranzului.
După 118 ani
Ionel Dicu, directorul Regionalei CFR Brasov, a declarat: ?Dupa 118 ani de la inaugurarea caii ferate Brasov - Zarnesti, avem placerea sa punem in circulatie pe aceasta relatie un tren turistic de epoca, format din vagoane reamenajate si din locomotive cu aburi, asa cum existau odinioara. De-a lungul celor 150 de ani de cand functioneaza calea ferata in Romania, au mai existat rute pe care au circulat trenuri turistice - spre exemplu Constanta-Mamaia, Constanta-Mangalia, Oradea-Baile Felix, Buzias-Buzias Bai, dar respectivele trenuri au avut locomotive si vagoane care erau in concordanta cu timpurile. Spre deosebire de acestea, trenul "Dracula Expres" este unul de epoca si l-am pus in circulatie cu o zi inaintea unei sarbatori religioase deosebite pentru noi, feroviarii: ziua de Sfantul Gheorghe. Ii uram trenului sa circule regulat?.