Brașovul, capitala jocurilor tradiționale
|
|
Biblioteca Județeană "George Barițiu" Brașov a implementat în perioada aprilie-noiembrie 2015, proiectul cultural "Brașovul, capitala jocurilor tradiționale" finanțat printr-un Grant oferit de Norvegia, Islanda, Liechtenstein şi Guvernul României, în cadrul Programului PA17/RO13 Promovarea diversităţii în cultură şi artă în cadrul patrimoniului cultural European. Proiectul a urmărit cunoașterea, revitalizarea, promovarea și valorificarea jocurilor tradiționale pentru copii, componente ale patrimoniului cultural imaterial și ale multiculturalismului din Transilvania.
"Auraş Păcuraş"
Proiectul "Brașovul, capitala jocurilor tradiționale" a propus o metodă originală de valorificare a jocurilor tradiționale, prin derularea Concursului interşcolar "Auraş Păcuraş", la care au participat copii, cadre didactice și voluntari. În cadrul concursului au fost revitalizate 10 jocuri tradiţionale, culese din Ţara Bârsei, specifice românilor și etniilor: "Baba Oarba", "Împușcatul cocosului", "În foc", "De-a găurelele", "Tzicul" (De-a bătutele), Joc săsesc cu cercuri, "De-a borcănelul", "Nuiaua" "la Stobor", "Halea-malea", jocuri vechi revitalizate de istoricul Alexandru Stănescu.
Caracterul educativ
Jocurile tradiţionale au fost promovate şi făcute cunoscute şi în cadrul altor evenimente cu caracter educativ şi cultural: demonstraţie în cadrul Grădiniţei de vară organizată de Secţia pentru copii şi tineret a Bibliotecii Judeţene George Bariţiu Braşov, cu participarea a 15 copii; diseminarea jocurilor şi a proiectului în cadrul festivalului Open Park , cu participarea a peste 40 copii.
Viabilitate şi continuitate
Proiectul va continua datorită documentaţiei realizate şi a celor peste 30 de cadre didactice şi cei peste 50 de voluntari instruiţi care vor putea oricând practica jocurile traditionale în cadrul şcolilor şi a evenimentelor cultural-educative adresate copiilor. Continuarea parteneriatelor cu şcolile din judeţul Braşov va crea premisele creşterii numărului de copii care vor învăţa jocurile tradiţionale, precum şi facilitarea transferului de informaţii şi către alte unităţi de învăţământ, ceea ce va conduce la încurajarea implicării elevilor într-o formă interactiv-participativă în activităţi cultural-educative.