Tururi virtuale

Ariadna
   Caută:
   

Nr: 162-165
Ianuarie-Aprilie 2018

Meșteșuguri rurale și urbane în inima Brașovului
Rural and Urban Crafts in the Heart of Brasov
Handwerk aus Land und Stadt im Herzen Kronstadts
Falusi és városi mesterségek Brassó szívében
Pictură naivă din Șcheii Brașovului
Naïve Art in Șcheii Brașovului
Naive Malerei in der Kronstädter Oberen Vorstadt
Naív festészet a brassói Porondról
Păpuși tradiționale românești
Romanian traditional puppets
Traditionelle rumänische Puppen
Hagyományos román babák
Sculptură în lemn
Wood sculpture
Holzskulptur
Fafaragás
Jucării croşetate
Knitted toys
Gehäkelte Spielsachen
Horgolt játékok
Croitorie în lut
Tailoring in Clay
Schneiderei in Ton
Agyagszobrászat
Pictura pe lemn
Painting on wood
Malerei auf Holz
Fafestészet
Ceramica de Horezu
Horezu ceramics
Die Horezu-Keramik
Horezui kerámia
Ouă încondeiate din Țara Bârsei
Easter eggs in Țara Bârsei region
Bemalte Eier aus dem Burzenland
Barcasági írott tojások
Figurine din pănuşi
Maize husk figurines
Maisblattpuppen
Csuhébábuk
Manufactură tradițională în piele
Traditional leather manufacture
Traditionelle Lederhandarbeit
Hagyományos bőrmanufaktúra
Banca de modele tradiționale
Traditional models’ bank
Die Datenbank traditioneller Muster
Hagyományos motívumok bankja


Ouă încondeiate din Țara Bârsei



     

     

Creatorul popular Ion Mănăilescu este din Săcele, județul Brașov, și transmite mai departe meșteșugul "ouă încondeiate tradițional în baie de vopsea din Țara Bârsei". Creatorul a învățat acest meșteșug de la bunica sa, care îl ruga, pe vremea când era copil, să o ajute la prepararea vopselelor, la încondeiatul ouălor și la alegerea modelelor. Impresionat de această tehnică, creatorul a dorit să ducă mai departe această tehnică și să o transmită generațiilor viitoare.

Oul și zona

Ion Mănăilescu ne-a declarat: "Eu încondeiez ouă exact așa cum se făcea în urmă cu 100 de ani. Modelele sunt din zona Branului, Poiana Mărului, Făgăraș și Șapte Sate, respectiv Săcelele de odinioară. Ele se diferențiază de la o zonă la alta, în funcție de culoare. De obicei, se folosesc trei culori, bejul oului fiind considerta a patra culoare. De obicei, se folosește galben, roșu și negru, întâlnit în zona Branului și Șcheiului Brașovului. Roșul și negru se folosește în Făgăraș și Poiana Mărului. Cele roșii – o singură culoare – aparțin ceangăilor din Șapte Sate și în zona Sibiului."

Etapele folosite

Prima etapă folosită este aceea de golit, spălat și degresat; etapa a doua – scrierea modelului cu condei și ceară de albine (nu se folosește orice ceară); etapa a treia constă în băile de vopsea, respectiv în trei băi, și ultima etapă este curățirea de ceară.
Modelele aplicate sunt cele cu chenar simplu, care împart în câmpuri, și cele cu chenar dublu, care sunt la fel cu cele de pe costumul popular.

Documentare și creație

Creatorul Ion Mănăilescu ne-a mai declarat: "Mă bucur că acest obicei s-a păstrat și se continuă și în zilele noastre. Eu vin cu obiceiul locului. Pentru a realiza modele autentice m-am documentat foarte mult pentru a transpune pe ou exact modelul găsit în documentul respectiv. Toate informațiile obținute de la bunica mea și cele documentate din muzee au condus la încondeierea ouălor după tehnici tradiționale în baie de vopsea. Rezultatul este unul spectaculos. Întreaga măiestrie o prezint la târguri și expoziții și mă bucur că are tot mai mare succes."

Contact: 0770.869.530






PROMO




Copyright © Fundatia Umana
Created by S.C. Twin SoftWare S.R.L. Braşov