Păpușarii ARLECHINO și secretele lor
|
|
Cu prilejul organizării Festivalului Internațional de Teatru pentru Copii "Arlechino 66 ? Caravana Poveștilor", ediția a I-a, Teatrul de Păpuși Arlechino din Brașov a realizat o colecție cu păpușile folosite de-a lungul anilor și a adunat secretele lor. Colecția a făcut obiectul unei expoziții la Muzeul "Casa Mureșenilor" Brașov, unde păpușile au oferit adevărate spectacole ce au mângâiat ochii și sufletul vizitatorilor. Copiii nu vroiau să mai plece din fața păpușilor și doreau să afle toate secretele din spatele lor.
Tipuri de păpuși
Tipuri de păpuși: păpușile pe mână (Bi-Ba-Bo, Punch (engl.) ,Vasilache (rom.)), mânuite prin mișcarea degetelor, introduse în părțile componente ale păpușii cap, mâini, picioare, numite și păpuși susținute; păpuși cu gabit și pe degete, cu capul susținut de degetul arătător și tuburi în care sunt introduse degetele păpușarului; păpuși pe mână cu picioare detașabile, o variantă de păpușă care combină două sisteme; păpuși Wayang, sau pe mână (cu sau fără gabit) și cu tije la mâini.
Aceste păpuși pe mână au fost folosite încă de la începutul teatrului de păpuși în spectacolele de început ale acestuia cum ar fi: "Motanul încălțat", piesa de debut a Mariei Dimitrescu și a secției teatrului de păpuși.
Poveștile copilăriei
Siluetele plate, folosite ca păpuși de umbre, dar și animate la vedere, cum a folosit Maria Dimitrescu în spectacolul "Ucenicul vrăjitor" (1963).
Marionete simple (cu tijă fixă în centrul capului), mânuite de sus, într-un decor ecranat de pe o pasarelă sau la nivelul scenei dar cu actorii acoperiți de un panou suspendat aflat în fața panoului care acoperă picioarele acestora ("Cenușăreasa" scenografia Maria Dimitrescu 1958).
Marionete cu fire, păpuși complexe ale căror susținere se face cu ajutorul unei cruci fixe din lemn și fire atașate în puncte fixe ale capului, mâinilor, trunchiului și picioarelor în zonele de interes pentru crearea mișcărilor adecvate.
Păpuși în mărime naturală
Păpuși BunRaKu, păpuși mânuite de doi sau trei actori: picioare mânuite de un actor, capul și mâna stângă de un actor, mâna dreaptă și corpul de alt actor. La noi s-au folosit păpuși BunRaKu în spectacolul "Mistrețul cu colți de argint". Inovația adusă de aceste păpuși în teatrul "Arlechino" a fost crearea lor în mărime naturală, legate de corpul și picioarele actorilor, aceștia manipulând doar mâinile și capul.
Păpușile folosite erau destul de grele și meseria de păpușar era considerată ca "meserie grea", asemeni cu cea a minerilor, balerinilor sau circarilor, meserii care astăzi nu se mai regăsesc în astfel de catalogări.