Tururi virtuale

Ariadna
   Caută:
   

Nr: 132-134
Iulie-Septembrie 2015

Brașov 2021 - Capitala Europeană a Culturii
Brasov 2021 - The European Capital of Culture
Kronstadt/Braşov 2021 ? Europäische Kulturhauptstadt
Brassó 2021 - Európa Kulturális Fővárosa
Păpușarii ARLECHINO și secretele lor
ARLECHINO puppeteers and their secrets
Die Arlechino-Puppen und ihre Geheimnisse
Mesék Karavánja
"Crai Nou"
"Crai Nou"
"Crai Nou"
Új király
Aleea cărții
The book lane
Die Buchallee
Könyvsétány
Garofița Pietrei Craiului
Garofița Pietrei Craiului Festival
Das Festival "Königstein-Nelke"
Királykői szekfű
Brand românesc: Ia
Romanian brand: the Ie (Romanian traditional shirt)
Die Ia-Bluse ? ein echt rumänisches Markenzeichen
Román brand: a hímzett ing
Festivalul Pescăresc "Delta din Carpați"
"Delta din Carpati" (the Carpathian Delta) fishing festival
Das Fischfestival "Das Delta der Karpaten"
A Kárpátok Deltája Halfesztivál
Sala Tronului, redeschisă după 50 de ani
The Throne Room, reopened after 50 years
Der Thronsaal ? nach 50 Jahre wieder offen
A tróntermet 50 év múltán
Feldioara, o istorie impresionantă
Feldioara, an impressive history
Marienburg ? beeindruckende Geschichte
Földvár- lenyűgöző történelem
Zilele Ghimbavului
The Days of Ghimbav
Die Weidenbacher Tage
Vidombáki napok
Hălchiul și comorile trecutului
Halchiu and the treasures of the past
Heldsdorf und seine Schätze der Vergangenheit
Höltövény és a múlt kincsei
Teliu: ateliere de sculptură, piele şi lut
Teliu: sculpture, leather and pottery workshops
Teliu: Werkstätte für Skulptur, Leder- und Tonbearbeitung
Keresztvár: művésztábor

Despre Brașov Cultură și tradiții Arhiva Redacția Contact

Păpușarii ARLECHINO și secretele lor



     




Cu prilejul organizării Festivalului Internațional de Teatru pentru Copii "Arlechino 66 ? Caravana Poveștilor", ediția a I-a, Teatrul de Păpuși Arlechino din Brașov a realizat o colecție cu păpușile folosite de-a lungul anilor și a adunat secretele lor. Colecția a făcut obiectul unei expoziții la Muzeul "Casa Mureșenilor" Brașov, unde păpușile au oferit adevărate spectacole ce au mângâiat ochii și sufletul vizitatorilor. Copiii nu vroiau să mai plece din fața păpușilor și doreau să afle toate secretele din spatele lor.

Tipuri de păpuși

Tipuri de păpuși: păpușile pe mână (Bi-Ba-Bo, Punch (engl.) ,Vasilache (rom.)), mânuite prin mișcarea degetelor, introduse în părțile componente ale păpușii cap, mâini, picioare, numite și păpuși susținute; păpuși cu gabit și pe degete, cu capul susținut de degetul arătător și tuburi în care sunt introduse degetele păpușarului; păpuși pe mână cu picioare detașabile, o variantă de păpușă care combină două sisteme; păpuși Wayang, sau pe mână (cu sau fără gabit) și cu tije la mâini.
Aceste păpuși pe mână au fost folosite încă de la începutul teatrului de păpuși în spectacolele de început ale acestuia cum ar fi: "Motanul încălțat", piesa de debut a Mariei Dimitrescu și a secției teatrului de păpuși.

Poveștile copilăriei

Siluetele plate, folosite ca păpuși de umbre, dar și animate la vedere, cum a folosit Maria Dimitrescu în spectacolul "Ucenicul vrăjitor" (1963).
Marionete simple (cu tijă fixă în centrul capului), mânuite de sus, într-un decor ecranat de pe o pasarelă sau la nivelul scenei dar cu actorii acoperiți de un panou suspendat aflat în fața panoului care acoperă picioarele acestora ("Cenușăreasa" scenografia Maria Dimitrescu 1958).
Marionete cu fire, păpuși complexe ale căror susținere se face cu ajutorul unei cruci fixe din lemn și fire atașate în puncte fixe ale capului, mâinilor, trunchiului și picioarelor în zonele de interes pentru crearea mișcărilor adecvate.

Păpuși în mărime naturală

Păpuși BunRaKu, păpuși mânuite de doi sau trei actori: picioare mânuite de un actor, capul și mâna stângă de un actor, mâna dreaptă și corpul de alt actor. La noi s-au folosit păpuși BunRaKu în spectacolul "Mistrețul cu colți de argint". Inovația adusă de aceste păpuși în teatrul "Arlechino" a fost crearea lor în mărime naturală, legate de corpul și picioarele actorilor, aceștia manipulând doar mâinile și capul.
Păpușile folosite erau destul de grele și meseria de păpușar era considerată ca "meserie grea", asemeni cu cea a minerilor, balerinilor sau circarilor, meserii care astăzi nu se mai regăsesc în astfel de catalogări.






PROMO




Copyright © Fundatia Umana
Created by S.C. Twin SoftWare S.R.L. Braşov